![](http://www.budapest.mfa.gov.rs/odrzavanje/uploads/Vucic_SB_UN_22.4.2024..JPG)
"Poštovani predsedavajući Saveta bezbednosti,
Uvaženi članovi Saveta bezbednosti,
Poštovana specijalna predstavnice generalnog sekretara,
Dozvolite mi, pre nego što pređem na Izveštaj o kome danas govorimo, da vas podsetim da je 19. aprila bilo tačno 11 godina od kada je u Briselu usvojen najvažniji sporazum između Beograda i Prištine na putu ka normalizaciji odnosa. Jedan od potpisnika bila je i Evropska unija. Jedanaest godina kasnije, iako su Srbi ispunili sve teške obaveze iz pomenutog sporazuma, Zajednica srpskih opština i njeno formiranje nisu ni na vidiku. Za sve Srbe koji žive na KiM, za celu Srbiju, ovih 11 godina je 11 godina neispunjenih obećanja, svakodnevnih izgovora i neistina, 11 godina slučajne ili namerne nesposobnosti EU da, kao garant tog sporazuma, stvari pomeri sa mrtve tačke. Naravno, sve to rezultovalo je onim što danas možemo da nazovemo pravno nasilje i fizičko uznemiravanje srpskog stanovništva na Kosovu i Metohiji.
Najpre želim da se zahvalim generalnom sekretaru Guterešu i specijalnom predstavniku Zijade na naporima koje ulažu u sprovođenje mandata UNMIK, u skladu sa Rezolucijom 1244 SB UN. Tim pre je ovaj izveštaj značajan, jer iako ne oslikava u potpunosti težinu situacije na terenu, on faktografski beleži gotovo sva značajnija dešavanja tokom izveštajnog perioda što može biti od velike važnosti za države članice. Ipak, kako bismo jasnije sagledali ovaj izveštaj u njegovoj punoći, želim da ovom uvaženom telu skrenem pažnju na neke vrlo bitne činjenice.
Izveštaj o radu UNMIK (U daljem tekstu: „Izveštaj“), koji je danas pred nama, razmatra se posle mesec i po dana od kako je ovo visoko telo 8. februara 2024. godine održalo posebnu vanrednu sednicu o situaciji na Kosovu i Metohiji (U daljem tekstu: „KiM“). Podsetiću da je ta hitna sednica održana po prijavi Republike Srbije da Privremene institucije samouprave na Kosovu i Metohiji, pod vođstvom tamošnjeg albanskog rukovodstva, ugrožavaju međunarodni mir i bezbednost.
Uz tu prijavu i zahtev za održavanjem hitne sednice, Republika Srbija je priložila i detaljno obrazloženje mera, kojima su PIS pod vodstvom kosmetskih Albanaca kontinuirano i namerno kreirale nepodnošljive uslove za život Srba i drugih nealbanaca. Takođe je SB predočila sve postupke kojima te institucije sprovode dobro isplanirano, široko rasprostranjeno i sistematsko maltretiranje srpskih civila, uključujući kontinuirano pravno nasilje, fizičko nasilje i selektivno targetiranje.
Vanredna sednica SB 8. februara je održana zahvaljujući tome što su svi članovi SB ocenili da su naši argumenti po podnetoj prijavi za tu sednicu činjenično zasnovani i u skladu sa tim odobrili naš zahtev. Posebno naglašavam da većinu, koja je prihvatila našu argumentaciju, ovde čine države koje ne poštuju suverenitet i teritorijalni integritet Republike Srbije, na način kako je to propisano odredbama pravno-obavezujuće Rezolucije 1244 SB UN. Otuda je utoliko značajnije što je baš takva struktura članica SB uvažila naše argumente i na toj vanrednoj sednici razmotrila etnički motivisano, namerno kreiranje nepodnošljivih uslova za život Srba, kao i kampanju dobro isplaniranih, široko rasprostranjenih i sistematskih maltretiranja srpskih civila i njihov progon od strane Privremenih institucija samouprave na KiM.
Podsećam i da su skoro svi članovi ovog visokog tela iskazali ozbiljnu zabrinutost za položaj Srba i drugih nealbanaca na KiM te pozvali na Dijalog. Poseban akcenat tom prilikom stavljen je na akutnu meru ukidanja platnog prometa u dinarima, kojom je prištinski režim dramatično otežao svakodnevni život Srba i drugih nealbanaca, koji većinu svojih primanja ostvaruju upravo u dinarima. Ovo pitanje razmatrano je i u kontekstu uskraćivanja pristupa čak i osnovnim socijalnim uslugama kakve su zdravstvo, školstvo i dr.
Međutim, mera ukidanja dinara koja je došla – kao kulminacija dugotrajne, sveobuhvatne i etnički motivisane kampanje široko rasprostranjenih i sistematskih napada na civilno stanovništvo od strane prištinskih institucija – i dalje je na snazi. Ukoliko se sećate, Aljbin Kurti je ovde govorio, pred vama, da daje Srbima tromesečni prelazni period, tokom kojeg nijedno pravo Srba neće biti zloupotrebljena kada je reč o primanju i davanju dinara kao valute. Naravno, od trenutka kada je sednica završena, niko ni u Prištini ni u međunarodnoj zajednici nije nikada pomenuo tromesečni prelazni period, a sve mere protiv Srba, u vezi sa dinarom, počele su odmah da se primenjuju. Zbog toga stanovništvo na KiM ne može da primi penzije, plate, socijalna primanja, dečije dodatke i sve druge prinadležnosti, a predškolske, školske, visokoškolske, zdravstvene, socijalne i sve druge institucije su praktično onemogućene da rade. One koje još uvek rade, suočavaju se sa svakodnevnim strahovima svojih zaposlenih od neosnovanog hapšenja, koje Kurtijev režim masovno sprovodi pod lažnim optužbama. Jednako su pogođena deca u vrtićima, penzioneri i teško bolesni u ruralnim sredinama, samohrane majke, ali i svi drugi. Ovo je verovatno jedino pitanje kojem PIS pristupaju bez diskriminacije. Svi su podjednako pogođeni, bez obzira na njihovu dob i pol. Bitno je samo da su nealbanci i da ne podržavaju njihovu šovinističku politiku stvaranja društva koje će služiti ostvarivanju velikoalbanske ideje.
I umesto da bude sankcionisan, Kurtijev režim je konstantno nagrađivan.
Iskoristiću ovu priliku i da obavestim sve države članice, koje su, verujemo iskreno i dobroj nameri, pozivale na Dijalog, da je od 8. februara 2024. godine do danas, na osnovu Rezolucije SB 1244 i Rezolucije GS 64/298 (2010) u Briselu održano pet rundi razgovora. Za sve to vreme, jedino što je proisteklo iz tih razgovora je razotkrivanje pravih motiva PIS u Prištini. Naime, Bisljimi, koji je inače zamenik Kurija i njegov saučesnik u progonu civilnog stanovništva, je tokom razgovora u Briselu potvrdio da je stanovništvo pogođeno njihovom jednostranom eskalatornom odlukom da faktički ukinu dinar na KiM. Za razliku od Kurtija, koji je pred ovim uvaženim telom tvrdio da Srbija lažno optužuje i da niko, pa ni Srbi, nije pogođen njihovom odlukom Bisljimi je bio iskren i priznao njihove prave namere na da KiM ukinu sve što je srpsko. Dakle, i on je kao i Kurti, ostao veran svojim velikoalbanskim hegemonističkim idejama koje podrazumevaju da sa Srbijom nema pregovora, a sa Srbima suživota. U skladu sa tim je bilo i njegovo ponašanje u procesu Dijaloga, koji je sve vreme nastojao da obesmisli kroz taktiku „sabotaža kroz prisustvo“. On nije pokazao nikakvu spremnost da se u Dijalogu, na koji ste vi pozivali, postigne kompromisno rešenje koje će zaštititi stanovništvo.
I umesto da bude sankcionisan, Kurtijev režim je konstantno nagrađivan.
Dame i gospodo,
Uporedo sa tim, prištinska brutalna represija u izvršenju progona Srba i drugih nealbanaca je dodatno proširena i pojačana. OD ODRŽAVANjA VANREDNE SEDNICE 8. FEBRUARA, NAD SRBIMA JE IZVRŠENO 16 NOVIH ETNIČKI MOTIVISANIH INCIDENATA I NAPADA. Oni uključuju:
1. Oružani napad na srpske mladiće u Gračanici,
2. Pucnje i zastrašivanje sve malobrojnijih srpskih povratnika u zapadnom delu KiM,
3. Nastavak neosnovanog lišavanja slobode i
4. Nasilno policijsko uklanjanje tabli sa nazivima mesta napisanih na srpskom jeziku ćiriličkog pisma u većinski srpskim opštinama severa KiM. Kontinuirani napadi u okviru kampanje progona Srba su posle 8. februara prošireni i na upade prištinskih parapolicijskih snaga u srpske apoteke u Kosovskoj Mitrovici, Zubinom Potoku i Zvečanu, u kojima su izvršioci progona Srba oduzeli velike količine lekova.
Sa druge strane, Izveštaj UNMIK, koji iako sačinjen faktografski precizno, nije u mogućnosti da reflektuje sve činjenice koje su u povezane u dužem vremenskom lancu i koje tek kada se zajedno analiziraju, predstavljaju dramatične činjenice i stvarnu sliku stanja na terenu. Jasno je da je ovo posledica ograničenosti izveštajnog perioda, ali pre svega metodologije koja se već jako dugo primenjuje. Ona se svodi na puko i vrlo šturo beleženje događaja tokom izveštajnog perioda. Uvaženi predstavnici država članica, zbog svega navedenog, moja je obaveza da vam pružim dodatan uvid u obrađene događaje, kako biste mogli da sagledate sveukupnu situaciju na odgovarajući način.
ODRŽAVANjE VANREDNE SEDNICE SB UN U IZVEŠTAJU NIJE PREDSTAVLjENO KAO POSEBNO BITAN DOGAĐAJ. Ta sednica je pomenuta samo u tački 22. A čak i u tom slučaju, netačno je navedeno je održana po zahtevu Srbije „to discuss the consequences of the new currency regulation“.
Ova tvrdnja je činjenično netačna, jer je srpski zahtev za održavanje vanredne sednice, koji je usvojio SB UN, bio zasnovan na argumentovanoj prijavi za ugrožavanje međunarodnog mira i bezbednosti od strane Prištine. Nelegalno ukidanje dinara prijavljeno je i razmotreno u tom kontekstu samo kao deo prijave protiv PIS u Prištini za: 1) Sistematske, široko rasprostranjene i dobro planirane napade na Srbe od strane PIS u Prištini i 2) Namerno kreiranje nepodnošljivih uslova za život Srba i 3) Izvršenje progona Srba.
Dramatična prijava o progonu Srba, koju je na vanrednoj sednici razmotrio SB, kao i sama diskusija, u Izveštaju je bezlično predsetavljena na sledeći način: „Mr. Vučić and Mr. Kurti participated in the session, presenting contrasting narratives regarding the situation in Kosovo and the regulation’s impact”.
U tom smislu, smatram da je važno da se podsetimo da Srbija na toj sednici nije izlagala bilo kakav "narativ". Sasvim suprotno, moje izlaganje bilo je puko nabrajanje konkretnih podataka i činjenica o kampanji sistematskog, dobro isplaniranog i široko rasprostranjenog napada Prištine na srpsko civilno stanovništvo.
Tom prilikom sam, između ostalog, naveo konkretne podatke o:
- Nelegalnoj eksproprijaciji više od milion metara kvadratnih srpskog zemljišta za izgradnju ilegalnih baza specijalne policije na severu KiM,
- Onemogućavanju slobode kretanja Srba putem bezrazložnih zaustavljanja, ponižavajućeg postupanja, prebijanja, pa čak i vršenja drugih akata nasilja na ilegalno uspostavljenim oružanim punktovima i na drugim mestima na čitavom području severnog Kosova i Metohije,
- Arbitrarnim hapšenjima desetina viđenijih Srba, kao i neosnovano dugom pritvoru koji im se određuje samo na osnovu etničke pripadnosti – a bez podizanja optužnica,
- Bezrazložnom otvaranju vatre prištinskih specijalnih snaga i gotovo stalnom prisustvu oklopnih borbenih vozila u mirnim urbanim sredinama,
- Donošenju odluka o oduzimanju zgrada u vlasništvu srpskih institucija, koje su vlasnici tih objekata više od jednog veka,
- Zavođenju 9-mesečnog ilegalnog embarga na srpsku robu i zaplene legalne robe u vlasništvu srpskih trgovaca,
- Nasilnom otimanju imovine Srpske pravoslavne crkve, čime Priština narušava specijalne zaštitne zone oko objekata SPC, i to dok srpske sakralne objekte stare više vekova prisvaja i preimenuje u albanske,
- Preoravanju i uništavanju srpskih grobalja,
- Naoružavanju ilegalnih tzv. KSB, koje bi na osnovu Paragrafa 9.b, Paragrafa 15 i člana 6. Aneksa 1. Rezolucije 1244 SB UN morale da budu demilitarizovane i rasformirane,
- Onemogućavanju isplata 60.946 plata i penzija Srbima na Kosovu i Metohiji, 2.430 stipendija za studente i učenike, sredstava za finansiranje narodnih kuhinja za oko 2.000 socijalno najugroženijih građana, kao i sva druga primanja Srbima,
- 470 nekažnjenih etnički motivisanih napada na Srbe
- 75 napada na sakralne objekte Srpske pravoslavne crkve
- 25 napada na srpsku decu, uključujući i na pokušaj ubistva srpskog 11-godišnjeg deteta od strane pripadnika ilegalnih KSB na Božić 2023. godine.
I umesto da bude sankcionisan, Kurtijev režim je konstantno nagrađivan.